Τετάρτη 1 Σεπτεμβρίου 2010

ΠΑΝΑΚΡΙΒΑ ΤΑ "ΕΛΛΗΝΙΚΑ" EUROFIGHTER

Η κοινοπαραξία Eurofighter GmbH επιβεβαίωσε τη Δευτέρα ότι όλες οι χώρες πρέπει να πληρώσουν για ένα «γυμνό» Eurofighter την τιμή των... 57 εκατομμυρίων ευρώ ανά μονάδα - ακριβά είναι όμως όλα τα υπόλοιπα «στολίδια» του μαχητικού.

Για παράδειγμα, οι πρόσθετες δεξαμενές καυσίμου που πρέπει να αγοραστούν για μία μόνο Μοίρα από 15 αεροσκάφη, κοστίζουν περί τα 11 εκατομμύρια ευρώ. Το γεγονός αποκάλυψε η αυστριακή εφημερίδα Standard, στη νέα συζήτηση που ανέκυψε στην Αυστρία, σε σχέση με την αγορά 15 Eurofighter κατά το παρελθόν. Η Αυστρία ενδιαφέρθηκε αρχικά για 24 μαχητικά και μετά από ένα πολυετή πολιτικό και διαπραγματευτικό μαραθώνιο, κατέληξε στην απόκτηση 15 μονάδων, για λόγους εξοικονόμησης του κόστους της προμήθειας.

Για την συγκράτηση του κόστους σε χαμηλά επίπεδα, δεν παραγγέλθηκε επίσης μέρος του συναφή εξοπλισμού. Σήμερα η Αυστρία ανακαλύπτει ότι το κόστος ενός υποσυστήματος που θα παραγγελθεί κατόπιν, γίνεται τόσο ακριβότερο, όσο λιγότερα μαχητικά του τύπου διαθέτει ο χρήστης.

Το ίδιο ισχύει και για το κόστος του χρόνου πτήσης, δηλαδή το κόστος ανά ώρα πτήσης: «Όσο λιγότερο πετάμε, τόσο πιο ακριβά γίνονται», αναφέρει ο Συνταγματάρχης Michael Bauer από το υπουργείο Άμυνας της Αυστρίας.

Πόσο κοστίζει μια ώρα πτήσης ενός αυστριακού Eurofighter, δεν είναι εύκολο να απαντηθεί με έναν αριθμό. Το γερμανικό περιοδικό 'Der Spiegel' ανέφερε την προηγούμενη Κυριακή ότι η τιμή ανά ώρα πτήσης ενός γερμανικού Eurofighter είναι 73992 ευρώ.

Το κόστος ανά ώρα πτήσης ενός γερμανικού Eurofighter ήταν η απάντηση, μετά από σχετικό ερώτημα του γερμανικού Αριστερού Κόμματος. Ο αριθμός όμως διαφέρει αισθητά από το κόστος ανά ώρα πτήσης που δίνει το στρατιωτικό επιτελείο στην Αυστρία. Σύμφωνα με τους Αυστριακούς, το κόστος ανά ώρα πτήσης είναι σε τάξεις του μεγέθους 28000-33000 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των αεροσκαφών και τις ετήσιες πτητικές ώρες.

Αν μέσα στο 2011 ολοκληρωθεί η φάση υλοποίησης του αυστριακού προγράμματος για το Eurofighter, το στρατιωτικό επιτελείο αναμένει το ωριαίο κόστος στην τιμή των 40000 ευρώ. Αυτό συνεπάγεται κατά μέσο όρο με ετήσιες πτήσεις 100 ωρών ανά αεροσκάφος. Καθώς τα αυστριακά αεροσκάφη είναι διαφόρων ηλικιών, αυτό το κόστος θα είναι σε θέση να εκπροσωπήσει μόνο έναν μέσο όρο.

«Εξαρτάται ακριβώς από το τι θέλει να προσθέσει κάποιος μέσα σε αυτό το κόστος», αναφέρει ο πρώην αρχηγός της πολεμικής αεροπορίας της Αυστρίας, Στρατηγός Erich Wolf: «Θεωρητικά, μπορείτε επίσης να προσθέσετε, κατ 'αναλογία τον μισθό των υπαλλήλων του υπουργείου της Άμυνας».

Στην ελληνική περίπτωση, εδώ και 15 χρόνια το κόστος ανά ώρα πτήσης παραμένει, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που δίνουν κατά καιρούς οι κυβερνητικές πηγές, παραδόξως ακριβώς το ίδιο. Για τα αμερικανικά F-16 αναφέρεται το ποσό των 10000 δολαρίων ανά ώρα πτήσης και για τα γαλλικά Mirage2000 το ποσό των 11000 δολαρίων ανά ώρα πτήσης. Άγνωστη παραμένει η φόρμουλα των ελληνικής προέλευσης αριθμών οι οποίοι συναντώται σε σχετικές συζητήσεις στην Ελληνική Βουλή, αλλά εδώ και μια δεκαπενταετία το κόστος ανά ώρα πτήσης που δίνουν οι κυβερνητικές πηγές είναι το χαμηλότερο σε παγκόσμια κλίμακα, για χρήστες ιδίων αεροσκαφών – με μια χαοτική διαφορά μεγέθους.

Η αμερικανική πολεμική αερορορία, η οποία διατηρεί έναν μεγάλο αριθμό από μαχητικά F-16, δίνει το κόστος ανά ώρα πτήσης του συγκεκριμένου αεροσκάφους με περίπου 30000 δολάρια και το συνολικό κόστος μιας ικανοποιητικής εκπαίδευσης ενός χειριστή F-16 με περίπου 5 εκατομμύρια δολάρια.

Στον αυστριακό υπολογισμό παρέχεται επίσης κατ'αναλογία το προϋπολογιζόμενο κόστος εκπαίδευσης των πιλότων και των τεχνικών, των ανταλλακτικών, το κόστος της συντήρησης, το κόστος των καυσίμων και το κόστος του συστήματος ελέγχου του εναερίου χώρου, ως κόστος στο συνολικό κόστος των ωρών πτήσης των μαχητικών.

Ένας νέος παράγοντας κόστους, για την αυστριακή περίπτωση είναι η προαναφερόμενη προμήθεια για εξωτερικές δεξαμενές καυσίμων. Συνολικά αγοράστηκαν 13 δεξεμανές καυσίμου, για 11 εκατομμύρια ευρώ. Εδώ όμως δεν λήγει το θέμα, μια και για να χρησιμοποιηθούν οι δεξαμένες σε ένα σύγχρονο μαχητικό, όπως το Eurofighter, απαιτείται μια ενημέρωση του λογισμικού που αναγνωρίζει την ενσωματωμένη αντλία καυσίμου.

Πρόβλημα του λογισμικού για την αυστραική περίπτωση, στην οποία πραγγέλθηκαν «απογυμωνμένα» Eurofighter: Το λογισμικό έχει αναπτυχθεί για ένα πλήρως εξοπλισμένο Eurofighter, και όχι για μία έκδοση στην οποία λείπουν από την αρχή πολλά υποσυστήματα. Τα αυστριακά μαχητικά δεν διαθέτουν κανένα σύστημα αυτοπροστασίας - το οποίο το λογισμικό προϋπoθέτει για μια ασφαλή στρατιωτική επιχειρήση.

Επειδή το λογισμικό δεν έχει τροποιηθεί για τα ειδικά αυστριακά αιτήματα (δηλαδή η προμήθεια του μαχητικού χωρίς σύστημα αυτοπροστασίας), οι νέες δεξαμενές που είναι υπό παραγγελία, δεν μπορούν να εφαρμοστούν επί του παρόντος.

Η αυστριακή φόρμουλα της απαρίθμησης του κόστους των μαχητικών και της απόδοσης ως μέγεθος ανά ώρα πτήσης, συμπεριλαμβάνει κατ 'αναλογία το κόστος της εκπαίδευσης των χειριστών και των τεχνικών. Στην ελληνική περίπτωση, η ελλειπής εκπαίδευση λόγω των συνεχών περικοπών στον τομέα της κατάρτισης, είχε φέτος ως τραγικό αποτέλεσμα τον θάνατο τρειών χειριστών πάνω στην εκπαίδευση, αλλά και την απώλεια τρειών υπερσύγχρονων αεροπορικών μονάδων. Οι άσκοπες και χωρίς προγραμματισμό περικοπές φέραν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα - αύξηση του κόστους, έμψυχου και άψυχου.

Εάν στην ελληνική περίπτωση προσθέσουμε «θεωρητικά» κατ 'αναλογία το κόστος του γραφεικοκρατικού μηχανισμού του υπουργείου Αμύνης, όπως προτείνει ο πρώην αρχηγός της πολεμικής αεροπορίας της Αυστρίας, Στρατηγός Erich Wolf, τότε τα ελληνικά μαχητικά πιθανόν να κοστίζουν ήδη ανά ώρα πολύ περισσότερο από τα υπερσύγχρονα και πολύπλοκα ιπτάμενα μέσα της Γερμανίας ή της Αυστρίας.

Ο υπολογισμός των «ελληνικών αλγόριθμων» του κόστους των αεροσκαφών είναι αποτυπωμένος στα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε το υπουργείο Αμύνης, για τις κυβερνητικές αερομετακινήσεις. Το υπουργείο απαριμθεί 489 πτητικές ώρες με 3.279.756 ευρώ ως συνολικό κόστος - κατά μέο όρο μόνο 6700 ευρώ ανά ώρα πτήσης για ένα κυβερνητικό αεροσκάφος τoυ μεγέθους των Embraer ή Hercules! 

Sarotiko.blogspot.com