(από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία)
Η οικονομική κρίση φαίνεται ότι ωφελεί την κυκλοφορία στο Λεκανοπέδιο. Οι απανωτές αυξήσεις στα καύσιμα και τον ΦΠΑ έφεραν... μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου έως και 7%, βελτιώνοντας τη μέση ταχύτητα κίνησης των οχημάτων έως και 20%, σε σχέση με το αντίστοιχο...
χρονικό διάστημα του 2009. Βεβαίως δεν λείπουν τα μποτιλιαρίσματα, που αναμένεται να αυξηθούν από αύριο, καθώς ανοίγουν τα σχολεία και έχει αποδειχθεί ότι η σχολική διαδικασία επιβαρύνει την κυκλοφορία κατά 5-7% και μάλιστα κατά την πρωινή αιχμή. Τα πρώτα σημάδια της κυκλοφοριακής ανάσας είχαν αρχίσει να παρατηρούνται από τις αρχές του χρόνου, αλλά η μείωση έγινε ιδιαίτερα αισθητή το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου. Η επεξεργασία των καθημερινών καταγραφών, που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες από το Κέντρο Διαχείρισης του υπουργείου Υποδομών και αφορά την εικόνα στη Β. Σοφίας, τη Μεσογείων, την Κηφισίας, τη Σταδίου, τη λεωφόρο Αθηνών και την παραλιακή, δείχνει τα εξής: Λιγότερος χρόνος * Η μείωση του χρόνου οδήγησης στους βασικούς δρόμους σε ώρες αιχμής αγγίζει το 50%. Χαρακτηριστική είναι η εικόνα της λεωφόρου Βουλιαγμένης. Στο ρεύμα προς το κέντρο και σε τμήμα μήκους 4,5 χλμ. από το ύψος του σταθμού του μετρό στον Αγιο Δημήτριο, χρειάζονται 23 λεπτά σε ώρες αιχμής, έναντι 47 την περασμένη χρονιά. * Συρρικνώνονται οι ώρες αιχμής, που πλέον εμφανίζονται 7-10 το πρωί και 7-9 το βράδυ, ενώ παραμένει το πρόβλημα στη μεσημεριανή ζώνη (2-4 μ.μ.). Πριν από μία διετία οι προβληματικές ώρες παρουσίαζαν συνεχή διεύρυνση και η πρωινή περίοδος αιχμής «έσπαγε» λίγο πριν από τις 12 και ουσιαστικά κόντευε να ενωθεί με τη μεσημεριανή. Με αυτά τα δεδομένα οι συγκοινωνιολόγοι προέβλεπαν ότι στα τέλη του 2010 οι βασικοί δρόμοι του Λεκανοπεδίου θα λειτουργούσαν σε καθεστώς ακινησίας από νωρίς το πρωί έως αργά το βράδυ. Αυτά όμως προ ΔΝΤ... * Η μεγαλύτερη αύξηση της ταχύτητας των οχημάτων, της τάξης του 20%, σημειώνεται στη Β. Σοφίας, που σημαίνει ότι οι Αθηναίοι άφησαν τα Ι.Χ. και κατεβαίνουν στο κέντρο με τις συγκοινωνίες. Αυτό φαίνεται και από τους γεμάτους από επιβάτες συρμούς του μετρό, αλλά συνοδεύται από ένα παράδοξο: τη μείωση των ακυρώσεων των εισιτηρίων! Η επικρατέστερη εξήγηση του φαινομένου παραπέμπει σε αύξηση των τζαμπατζήδων, ακόμη και των καλοπροαίρετων που χαρίζουν το εισιτήριό τους σε τρίτους μόλις βγουν από το μετρό, συμμετέχοντας στη σιωπηλή διαμαρτυρία για τα μέτρα λιτότητας. Πάντως, δεν συνοδεύεται από στροφή προς τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών. * Στη Μεσογείων και την Κηφισίας, τους βασικούς άξονες που εξυπηρετούν τις κινήσεις προς και από το κέντρο των κατοίκων των βορείων προαστίων, οι ταχύτητες βελτιώθηκαν κατά 15%. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τη λεωφόρο Αθηνών, όπου η βελτίωση κυμαίνεται γύρω στο 2% και μόνον σε ορισμένα τμήματα, π.χ. από το ύψος της Σπ. Πάτση, φθάνει το 10%. Οι εξαιρέσεις * Η λεωφόρος Αλεξάνδρας, για ανεξήγητους λόγους, είναι ο μόνος από τους κεντρικούς δρόμους που διαφοροποιείται και έως τώρα δεν φαίνεται να επηρεάζεται από την κρίση. Διατηρεί υψηλή κυκλοφορία και μάλιστα στις αρχές του χρόνου είχε και άνοδο κατά 3%, που δεν μπορούν να ερμηνεύσουν οι συγκοινωνιολόγοι. * Το μποτιλιάρισμα παραμένει «σήμα κατατεθέν» για τον Κηφισό. Το «ποτάμι» παραμένει ακίνητο και μάλιστα η κατάσταση δυσκολεύει και κατά τις λεγόμενες εύκολες ώρες. Η μέση χωρητικότητα της λεωφόρου είναι 2.000 οχήματα ανά λωρίδα κυκλοφορίας και οι ανάγκες αυξάνουν έως και 50% τις ώρες αιχμής. Τα περισσότερα προβλήματα όμως αποδίδονται στο ότι δεν έχει σταθερό πλάτος σε όλο το μήκος, αλλού υπάρχουν τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και αλλού φθάνουν τις πέντε. * Αρνητική είναι η επιρροή των πολλών ανισόπεδων κόμβων, που σε ορισμένες περιπτώσεις απέχουν μεταξύ τους λιγότερο από ένα χιλιόμετρο. Μεγάλες ουρές σχηματίζονται και στον κόμβο σύνδεσης με την Αττική Οδό, που επηρεάζει την κυκλοφορία και στους δύο αυτοκινητόδρομους.