* Ακριβότερο κατά 45% σε σχέση με πέρσι, στην καλύτερη περίπτωση, θα αρχίσει να διατίθεται στην αγορά το πετρέλαιο θέρμανσης από την Παρασκευή
* Αδικαιολόγητη η υψηλή τιμή του, αφού η αγορά πετρελαίου βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα διεθνώς
* Η κυβέρνηση θέλει να ζεστάνει τα ταμεία της, αδιαφορώντας για το εάν θα παγώσουν οι Έλληνες πολίτες αυτόν τον χειμώνα
* Η κυβέρνηση του "πάρτα-όλα" αδιαφορεί για την ικανότητα των νοικοκυριών να ανταποκριθούν στις υπεραυξημένες τιμές του πετρελαίου, ενώ αναμένεται αμέσως μετά τις εκλογές να "απελευθερωθεί" η τιμή πώλησης
Η μέση τιμή, με βάση τα σημερινά δεδομένα, θα κυμανθεί γύρω στα...
80 λεπτά στο σύνολο της χώρας, αλλά σε ορισμένες περιοχές οι λιανικές τιμές θα ξεπεράσουν ακόμη και τα 90 λεπτά το λίτρο και θα πλησιάσουν «επικίνδυνα» το όριο του ενός ευρώ.
Η περσινή χειμερινή περίοδος άνοιξε στις 15 Οκτωβρίου με μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης στο σύνολο της χώρας γύρω στα 57 λεπτά το λίτρο, ενώ η τιμή για αγορές πάνω από 1.000 λίτρα ήταν 2-3 λεπτά χαμηλότερη, δηλαδή γύρω στα 54 λεπτά. Η αντίστοιχη τιμή φέτος θα διαμορφωθεί, πάντα με βάση τα σημερινά δεδομένα της αγοράς, γύρω στα 80 λεπτά.
Η εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης σε επίπεδα πρωτοφανή για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά και ιδιαίτερα δυσβάστακτα για τα νοικοκυριά που υφίσταται όλες τις συνέπειες της μείωσης των εισοδημάτων τους και της αύξησης της ανεργίας, οφείλεται κατά ένα μέρος στην αύξηση του ΦΠΑ από 19% στο 23%, αλλά κυρίως στην άνοδο των διεθνών τιμών, λόγω της ενίσχυσης του δολαρίου έναντι του ευρώ φέτος σε σχέση με πέρσι το φθινόπωρο.
Πέρσι, στις 15 Οκτωβρίου, η χειμερινή περίοδος στην Αθήνα άνοιξε στα 52-55 λεπτά το λίτρο, για παραγγελίες πάνω από 1.000 λίτρο. Φέτος η αντίστοιχη τιμή αναμένεται να κυμανθεί από 75-80 λεπτά, δηλαδή η διαφορά θα φτάσει το 45%-48%. Αυτό σημαίνει ότι το πρώτο γέμισμα μιας δεξαμενής χωρητικότητας 2.000 λίτρων θα κοστίσει φέτος 1.500-1.600 ευρώ, έναντι 1.040-1.100 ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Στη Θεσσαλονίκη η χειμερινή περίοδος αναμένεται να ανοίξει στα 72-79 λεπτά το λίτρο, περίπου 50% πιο υψηλά από πέρσι.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία το πιο ακριβό πετρέλαιο θέρμανσης θα διατεθεί στο νομό Λασιθίου, όπου η μέση τιμή για μεγάλες παραγγελίες αναμένεται να κυμανθεί γύρω στα 85 λεπτά και στις αντλίες των πρατηρίων, για γέμισμα μικρών δοχείων, γύρω στα 88 λεπτά.
Σε όλη την Κρήτη, την Κεφαλονιά, την Κέρκυρα και τις Κυκλάδες η μέση τιμή θα ξεπερνά τα 82 λεπτά, ενώ σε αρκετά πρατήρια των ίδιων περιοχών θα καταγραφούν τιμές αντλίας υψηλότερες από 90 λεπτά, που σε ακραίες περιπτώσεις μπορούν να φτάσουν και τα 97 λεπτά λίτρο. Σε αυτές τις περιπτώσεις η τιμή διάθεσης για μεγάλες παραγγελίες θα είναι 2-3 λεπτά χαμηλότερη, δηλαδή θα έχουμε ακραίες τιμές γύρω στα 94-95 λεπτά. Στους «κρύους» νομούς της χώρας τα πρωτεία της ακρίβειας διεκδικούν τα Γρεβενά και τα Γιάννενα, όπου η μέση τιμή θα διαμορφωθεί γύρω στα 82 λεπτά το λίτρο και οι ακραίες τιμές θα φτάσουν και τα 95 λεπτά.
Επίσης, ψηλά στον πίνακα της ακρίβειας βρίσκονται οι νομοί Έβρου, Αρκαδίας, Ευρυτανίας, Φωκίδας και Θεσπρωτίας, όπου αναμένεται οι μέσες τιμές να ξεπεράσουν τα 80 λεπτά. Στο νομό Δράμας, όπου βρίσκεται το Νευροκόπι, οι τιμές αναμένεται να κυμανθούν από 72-76 λεπτά, που θα είναι από τις χαμηλότερες στην Ελλάδα. Στις ίδιες περίπου τιμές θα πωλείται το πετρέλαιο θέρμανση στους «ψυχρούς» νομούς Πέλλας, Σερρών, Κιλκίς και Ημαθίας.
Κατανάλωση
Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν φόβους ότι οι υψηλές τιμές θα προκαλέσουν μείωση της κατανάλωσης τουλάχιστον κατά 40%, γεγονός που θα πολλαπλασιάσει τα προβλήματα των πρατηρίων, ιδιαίτερα της επαρχίας. Όπως υποστηρίζουν, ήδη πάνω από 600 πρατήρια έχουν βάλει λουκέτο εξαιτίας της κάθετης πτώσης στις καταναλώσεις καυσίμων (αναφέρουν πτώση 30% στις βενζίνες), ενώ με τη νέα κατάσταση θα αντιμετωπίσουν άμεσο κίνδυνο κλεισίματος άλλα 1.000 βενζινάδικα. Ήδη, πολλοί καταναλωτές αναζητούν εναλλακτικές μορφές θέρμανσης, όπως είναι τα καυσόξυλα, τα οποία όμως πωλούνται 10%-15% ακριβότερα σε σχέση με πέρσι.
Η χρήση ηλεκτρικού ρεύματος μάλλον δεν θα αποτελέσει και την καλύτερη λύση, καθώς αναμένονται γενναίες αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ από το νέο χρόνο, ενώ το φυσικό αέριο που είναι φθηνότερο δεν είναι διαθέσιμο σε κάποιες περιοχές.
Ελλάδα - Ευρώπη
Σταθερά την πρώτη θέση στον πίνακα της ακρίβειας ανάμεσα στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συνεχίζει να καταλαμβάνει η Ελλάδα σε ό,τι αφορά τις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στα τέλη Σεπτεμβρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης στη χώρα μας έφτασε τα 1,499 ευρώ το λίτρο, που είναι και η υψηλότερη στην ΕΕ-27.
Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Ολλανδία, με 1,473 ευρώ, δηλαδή 2,6 λεπτά φθηνότερη, ενώ σε μόλις μία ακόμη χώρα, τη Φινλανδία, η μέση τιμή ξεπερνά τα 1,40 ευρώ (1,416 ευρώ, 8,3 λεπτά φθηνότερη από την Ελλάδα).
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στη Γερμανία η μέση τιμή της αμόλυβδης είναι 1,333 ευρώ (16,6 λεπτά φθηνότερη από την Ελλάδα), στη Γαλλία 1,323 ευρώ (17,6 λεπτά φθηνότερη), στην Ιρλανδία 1,324 ευρώ (17,5 λεπτά φθηνότερη), στην Ιταλία 1,348 (15,1 λεπτά φθηνότερη), στην Ισπανία 1,155 ευρώ (34,4 λεπτά φθηνότερη) κ.λπ.
Οι υψηλές τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα οφείλονται κατά ένα μέρος στα σχετικώς υψηλότερα περιθώρια κέρδους που διαμορφώνονται στη χώρα μας σε σχέση με την Ε.Ε., λόγω των στρεβλώσεων στην ελληνική αγορά αλλά και των γεωγραφικών ιδιομορφιών της. Όμως, στην παρούσα φάση, την κύρια ευθύνη φέρουν οι επανειλημμένες αυξήσεις του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ, που μέσα σε λίγους μήνες εκτόξευσαν την Ελλάδα από την 20ή στην 1η θέση της ακρίβειας στην Ε.Ε.
Στις αρχές του 2010, δηλαδή πριν την αύξηση των φόρων, η μέση τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα ήταν κατά 14,6% χαμηλότερη από την αντίστοιχη της Ευρωζώνης και κατά 12,6% χαμηλότερη από τη μέση τιμή της ΕΕ-27.
Σήμερα οι όροι έχουν αντιστραφεί πλήρως, καθώς η μέση τιμή στην Ελλάδα είναι 12,5% και 13,7% υψηλότερη από την Ευρωζώνη και την ΕΕ-27 αντίστοιχα.
Από τις αρχές του χρόνου η αμόλυβδη βενζίνη ακρίβυνε στην Ελλάδα κατά 39,3%, έναντι αντίστοιχων ποσοστών 7,1% και 5,8% στην ΕΕ-27 και στην Ευρωζώνη.
Πανομοιότυπη είναι η εικόνα και σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο κίνησης, η μέση τιμή του οποίου στην Ελλάδα είναι η δεύτερη υψηλότερη στην ΕΕ-27 και υπολείπεται μόνο της Μεγάλης Βρετανίας. Από τις αρχές του χρόνου η τιμή του αυξήθηκε πάνω από 31%, έναντι 9,8% στην ΕΕ-27 και 8,9% στην Ευρωζώνη.
Στους «κρύους» νομούς της χώρας τα πρωτεία της ακρίβειας διεκδικούν τα Γρεβενά και τα Γιάννενα, όπου η μέση τιμή θα διαμορφωθεί γύρω στα 82 λεπτά το λίτρο και οι ακραίες τιμές θα φτάσουν και τα 95 λεπτά.
Το πιο ακριβό πετρέλαιο θέρμανσης θα διατεθεί στο νομό Λασιθίου, όπου η μέση τιμή για μεγάλες παραγγελίες αναμένεται να κυμανθεί γύρω στα 85 λεπτά και στις αντλίες των πρατηρίων, για γέμισμα μικρών δοχείων, γύρω στα 88 λεπτά.
Στη Θεσσαλονίκη η χειμερινή περίοδος αναμένεται να ανοίξει στα 72-79 λεπτά το λίτρο, περίπου 50% πιο υψηλά από πέρσι.
Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν φόβους ότι οι υψηλές τιμές θα προκαλέσουν μείωση της κατανάλωσης τουλάχιστον κατά 40%, γεγονός που θα πολλαπλασιάσει τα προβλήματα των πρατηρίων, ιδιαίτερα της επαρχίας.
Σταθερά την πρώτη θέση στον πίνακα της ακρίβειας ανάμεσα στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συνεχίζει να καταλαμβάνει η Ελλάδα σε ό,τι αφορά τις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης.
imerisia.gr
Πρωτιά για τον Δήμο Πολυγύρου στη χρήση του καφέ κάδου!
Πριν από 12 ώρες