Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου 2010

TASK FORCE ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΧΡΗΜΑ

AΠΟ ΤΟΝ ΙΟΡΔΑΝΗ ΠΑΤΕΡΑΚΗ 
 
Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα! Και βασικός σκοπός της κυβέρνησης του Γ. Παπανδρέου είναι να βρεθούν τα κονδύλια από παράνομες πράξεις Ελλήνων φοροφυγάδων, να δικαστούν οι ένοχοι και να χρησιμοποιηθούν τα κεφάλαια που αποκτήθηκαν εκτός νομίμων διαδικασιών για την ανάπτυξη του τόπου. Τα μέσα
από την άλλη πλευρά θα δοθούν από δύο συναρμόδια υπουργεία, το Δικαιοσύνης και Οικονομικών, στο ΣΔΟΕ, που σε λίγο καιρό θα θυμίζει Δύναμη Κρούσης του αμερικάνικου IRS, καθώς αποκτά το δικαίωμα να...
προχωρεί στην προσωρινή δέσμευση περιουσιακών στοιχείων προσώπων για τα οποία υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις διάπραξης οικονομικού αδικήματος.
Η πρωτοφανής διοικητική κύρωση ανεξαρτοποιείται πλέον από την ποινική διαδικασία, καθώς μέχρι τώρα η δέσμευση περιουσιακού στοιχείου ήταν αρμοδιότητα δικαστικού λειτουργού (εισαγγελέα ή ανακριτή) με τη σύμφωνη γνώμη δικαστικού συμβουλίου. Όμως, στην κυβέρνηση γνωρίζουν – ενώ πιέζει και η Τρόικα - πως
ενίοτε παίρνει και μια δεκαετία για να φτάσει μια τέτοια υπόθεση στον εισαγγελέα ή στον ανακριτή, με αποτέλεσμα τα ίχνη ενός οικονομικού εγκλήματος να έχουν ήδη χαθεί και τα κεφάλαια που προκύπτουν από αυτό να έχουν εξαφανισθεί σε κάποιο νησίτης Καραϊβικής.

Με την αρωγή της Ευρώπης
Τώρα λοιπόν, η κυβέρνηση φέρνει σε χρήση μια απόφαση - πλαίσιο της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης (του 2005) που δίνει τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη για τα φορολογικά αδικήματα να χρησιμοποιούν άλλες διαδικασίες, πλην των ποινικών- ώστε να χάνει ο κατηγορούμενος τα κέρδη των παράνομων ενεργειών του.
Σύμφωνα λοιπόν με το νέο νομοσχέδιο, το ΣΔΟΕ θα μπορεί να κατάσχει προσωρινά, περιουσιακά στοιχεία όπως χρηματικά κεφάλαια, μετοχές, ομόλογα, ακίνητα αλλά και επενδυτικά προϊόντα, που θεωρείται ότι μπορεί να σχετίζονται με αδικήματα οικονομικής φύσεως και δη φορολογικές παραβάσεις.
Πως όμως ορίζονται οι παραβάσεις αυτές; Ουσιαστικά ο νόμος φωτογραφίζει μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των φορολογικών δηλώσεων και των κατασχεθέντων περιουσιακών στοιχείων που ανευρέθηκαν, όπως εισοδήματα αναντίστοιχα με την πολυτελή διαβίωση κλπ.
Με το νέο νόμο η κατάσχεση θα γίνεται πριν ξεκινήσει η δικαστική διαδικασία, εντούτοις θα δίνεται η δυνατότητα στο ελεγχόμενο πρόσωπο εντός 6 μηνών να αποδείξει τους νόμιμους τρόπους απόκτησης όλων αυτών των περιουσιακών στοιχείων.

Νομικές αντιδράσεις
Κι εδώ ακριβώς είναι το σημείο όπου οι νομικοί αντιδρούν, υποστηρίζοντας ότι η νέα αυτή πρωτοβουλία έρχεται να προστεθεί στη διαδικασία των δικών-εξπρές για τις οφειλές στο δημόσιο, όπου αφαιρείται το δικαίωμα - από τους πολίτες και τους δικηγόρους τους - της άσκησης έφεσης
σε καταδικαστική απόφαση. Η ένσταση τους αφορά στη διόγκωση ενός ανεξάρτητου πια οργανισμού (ΣΔΟΕ), που ενίοτε μπορεί να εσωκλείει και αύξηση πίεσης για διαφθορά και συγκέντρωσης
υπερβολικής δύναμης σε λίγα πρόσωπα, τα οποία θα μπορούν να καταχραστούν την εξουσία τους αυθαίρετα.
Όμως στην κυβέρνηση βλέπουν τα πράγματα πιο τεχνοκρατικά. Η νέα ανεξάρτητη αρχή που δημιουργείται, λένε, θα στελεχωθεί από «τεχνικά καταρτισμένο» προσωπικό, με εξειδίκευση στις νέες τεχνολογίες και στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές.
Επισημαίνουν άλλωστε, πως εκτός από επιχειρηματίες, για πρώτη φορά θα ελεγχθούν σε βάθος τα «πόθεν έσχες» των δημοσίων υπαλλήλων, κυρίως των εφοριακών και των τελωνειακών, καθώς και όσων υπηρετούν σε πολεοδομίες, ενώ κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι έχουν βρει τον τρόπο να προΐσταται της ανεξάρτητης αρχής εν ενεργεία εισαγγελικός λειτουργός, μέσω του ελέγχου του
«πόθεν έσχες».
Αξίζει να σημειωθεί πως αρωγός της κυβέρνησης στις αλλαγές που θα επέλθουν και στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή ήταν η Ομάδα Χρηματοπιστωτικής Δράσης (Financial Action Task Force - FATF),
που είναι ο πλέον αναγνωρισμένος διεθνής φορέας για τη θέσπιση διεθνών κριτηρίων και προτύπων για την αντιμετώπιση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες (ξέπλυμα χρήματος) και
της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.

Ποιες φορολογικές παραβάσεις
μπαίνουν στο στόχαστρο
Από τις 23 Απριλίου 2010 αποτελούν βασικά αδικήματα που εντάσσονται στις εγκληματικές δραστηριότητες η έκδοση και λήψη πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων ανεξαρτήτως αξίας, η νόθευ-
ση φορολογικών στοιχείων ανεξαρτήτως αξίας, η μη έκδοση αποδείξεων, η μη ενημέρωση των πρόσθετων βιβλίων, η επανάληψη μέσα στην ίδια χρήση της μη έκδοσης φορολογικών στοιχείων ή ανακριβούς έκδοση στοιχείων που εντοπίζονται από διάφορους ελεγκτικούς μηχανισμούς και τα αδικήματα λαθρεμπορίας που αποσκοπούν στη στέρηση από το ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση φόρων και άλλων δασμών.